Biedrība “Latvijas senioru kopienu apvienība” (LSKA) atzinīgi vērtē Labklājības ministrijas plānotās izmaiņas pensiju likumā, kuru mērķis ir veicināt pensiju sistēmas ilgtspēju un stabilitāti. Diemžēl Finanšu ministrijas nodokļu reformu plānā iezīmētais priekšlikums par sociālo iemaksu samazināšanu pensiju otrā līmenī,  tanī pat laikā uzticību pensiju sistēmai grauj.

 

“Pensiju sistēma nav Lego klucīšu mājiņa, kuru var jaukt un pārbūvēt pēc sirds patikas. Ar ieceri par iemaksu samazināšanu otrajā pensiju līmenī nodokļu reformas idejas autori paši sev iešauj kājā. Samazinot pensiju otrā līmeņa iemaksas par diviem procentiem, arī nākotnes pensijas, visticamāk, būs mazākas,” norāda LSKA valdes priekšsēdētājas vietniece Lilita Kalnāja. 

LSKA izraisa bažas arī ekspertu paustais, ka, samazinot iemaksas pensiju otrajā līmenī, var nākties celt pensionēšanās vecumu krietni straujāk, nekā pieaug sagaidāmais mūža ilgums.  Turklāt lielā mērā to izraisīs arvien pieaugošais spiediens uz valsts sociālo budžetu, jo sabiedrībai novecojot, sociālo iemaksu veicēju paliks mazāk. LSKA ieskatā aktuāls jautājums ir – vai redzot, cik smagi dzīves dārdzība ietekmē pensionārus, daļa šodienas strādājošo neizlems labāk krāt naudu “zeķē” un pāriet ēnu ekonomikas pusē? Vai šis risks plānojot iemaksu samazināšanu otrajā pensiju līmenī vispār ir vērtēts?

LSKA ir gandarīta par Labklājības ministrijas iniciētajiem grozījumiem likumā “Par valsts pensijām”, kuri paredz precizēt apdrošināšanas stāža noteikšanas kārtību, sasaistot darbu un tam pielīdzinātos periodus bijušajās PSRS republikās ar iesaistes ilgumu Latvijas pensiju sistēmā. Tāpat ir apsveicami, ka šogad vecuma pensijas tiks indeksētas sasaistē ar uzkrāto apdrošināšanas stāžu. 

Tomēr LSKA ieskatā pret daļu pensionāru, indeksējot pensijas vai tās daļu, kas nepārsniedz 683 eiro,  joprojām tiek pieļauta netaisnība. “Ja cilvēks savā darba mūžā ir pildījis augsti kvalificētu darbu, vairāk strādājis un līdz ar to arī maksājis lielākus nodokļus valsts budžetā, tad tagad viņš par to tiek “atalgots” ar salīdzinoši mazākas pensijas daļas indeksāciju,” saka L.Kalnāja.

LSKA turpina iestāties par nepieciešamību indeksēt pensijas  100% apmērā vai vismaz 100 procentu apmērā no vidējās algas, kas šoruden sasniegs 1364 eiro. “Esam to teikuši ne reizi vien un nebeigsim atkārtot, ka Latvijas pensionāri ir pelnījuši cilvēka cienīgas vecumdienas. Ja pirmais pensijas līmenis ir solidaritātes līmenis, tad otrais līmenis, kuru tagad par diviem procentiem vēlas “apcirpt”, ir katra personīgais uzkrājums vecumdienām. Nav pieļaujams, lai ar iecerēto nodokļu reformu nākotnes pensionāru uzkrājumi ievērojami samazinātos,” norāda LSKA valdes priekšsēdētājas vietniece. 

 

 Pasākumu atbalsta Labklājības ministrija,

Pasākumus īstenojam no 2024. gada 5. februāra līdz 31.decembrim

finansējuma līgums Nr. LM2024/21-26/5  

 

Finanšu ministrijas iecerētā uzņēmumu ienākuma nodokļa piemērošana biedrībām un nodibinājumiem nozīmē NVO sektora vājināšanu. Biedrības “Latvijas senioru kopienu apvienība” ieskatā tā ir apzināta šķēršļu radīšana  nevalstisko organizāciju darbībai un ir vismaz dīvaini, ka šis regulējums iepriekš nav apspriests ar nevalstisko organizāciju pārstāvjiem.

 

Pēc Finanšu ministrijas virzītajām izmaiņām Uzņēmumu ienākuma nodokļa likumā, kas paredz UĪN piemērot arī nevalstiskajām organizācijām bez sabiedriskā labuma organizācijas statusa, Vienotā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā (TAP) publicēti 129 (!) biedrību un nodibinājumu, tai skaitā arī LSKA, iebildumi pret šo ieceri. Kā norāda LSKA valdes priekšsēdētājas vietniece Lilita Kalnāja, mēģinājums šādā veidā aizlāpīt valsts budžeta “caurumus” liecina par neizpratni, kā īsti darbojas nevalstiskās organizācijas un kāds ir to devums sabiedrībai.

“LSKA un, domāju, arī pārējām NVO nav izprotams, kādēļ šīs priekšlikums iepriekš netika izdiskutēts Nevalstisko organizāciju un Ministru kabineta sadarbības īstenošanas padomē, kā to paredz Ministru kabineta kārtības ruļļa 74. punkts. Jācer, ka TAP portālā publiskotie daudzo NVO  iebildumi valdībai tomēr liks atcerēties par Memoranda padomes eksistenci kā arī to, ka šī padome nav domāta ķeksītim, bet gan pilsoniskās sabiedrības iesaistei lēmumu pieņemšanā,” saka L.Kalnāja.

Savukārt LSKA valdes priekšsēdētāja Astrīda Babāne uzsver, ka Finanšu ministrija ar šiem grozījumiem pasteigusies “iejūgt ratus priekšā zirgam”, jo likumprojekts sagatavots, atsaucoties uz iespējamām izmaiņām Sabiedriskā labuma organizāciju likumā, taču SLO likumprojekts vēl nav apstiprināts Ministru kabinetā un nav skaidrs kāds risinājums attiecībā uz SLO tiks pieņemts Saeimā. 

“Biedrības veic saimniecisko darbību nevis peļņas gūšanai, bet statūtos noteiktā mērķa sasniegšanai, kas nereti ietver sociālās ekonomikas aspektus, kā arī lai uzturētu un attīstītu savu organizāciju, veidotu iekļaujošu sabiedrību, rūpētos par sabiedrībā problemātiskām sociālajām grupām un objektiem, aktualizētu sociālas problēmas,” saka A.Babāne 

LSKA struktūrvienības “Senioru saeima” priekšsēdētāja Barba Girgensone  norāda, ka biedrībām ir grūti piesaistīt finansējumu un tā apjoms nevar būt pietiekams biedrības pamatdarbības veikšanai. “Jāatceras, ka lai varētu piesaistīt ārvalstu finansējumu, ES fondu projektu noteikumi ietver prasību pēc līdzfinansējuma (var sasniegt pat 50%) un priekšfinansējuma (var sasniegt pat 70%), bet lai to nodrošinātu, tam ir nepieciešami saimnieciskie ieņēmumi. Biedrības sniedz pakalpojumus, kuriem ir sociāla misija, kas ir nepieciešami pilsoniskās sabiedrības stiprināšanai un konkrētu organizatorisku jautājumu risināšanai, piemēram  nekustamā īpašuma pārvaldīšanai,” uzsver B.Girgensone.

LSKA nevar piekrist UIN piemērošanu biedrībām un nodibinājumiem, kam nav piešķirts sabiedriskā labuma organizācijas statuss, bet kas veic saimniecisko darbību. Saimnieciskā darbība daļai biedrību, piemēram dzīvokļu īpašnieku biedrībām, senioru biedrībām, invalīdu biedrībām ir vienīgais ienākumu avots. Šo ienākumu izmantošana būtiski atšķiras no tā kā gūtos ienākumus – peļņu – izmanto komersanti. LSKA uzskata, ka UIN piemērošana būtiski negatīvi ietekmēs biedrību iespējas īstenot savus mērķus, arī jomās, kurās pakalpojumu sniegšanai ir sociāls raksturs.  

LSKA pievienojas viedoklim, ka ir  grūti, pat neiespējami, nodalīt biedrības darbību, ko varētu uzskatīt par komerciāla rakstura saimniecisko darbību un, par kuras ieņēmumu daļu ir jāveic UIN samaksa, no tās saimnieciskās darbības, kas vērsta uz biedrības mērķu sasniegšanu. Tādēļ pastāv interpretācijas risks un paredzams, ka  pieaugs strīdu gadījumi starp organizācijām un Valsts ieņēmumu dienestu, kā rezultātā tiktu veikti arī nepamatoti nodokļu uzrēķini, kas, savukārt, saistās arī ar tiesvedību riskiem, kam biedrībām un nodibinājumiem, kā bezpeļņas organizācijām, nav resursu. Attiecinot UIN aprēķināšanu un maksāšanas pienākumu uz biedrībām, būtiski palielināsies administratīvais slogs.

LSKA ieskatā likumprojekta anotācijā minētais iemesls, ka “pastāv iespēja, ka personas izvēlējušās dibināt biedrību vai nodibinājumu, lai neierobežoti veiktu saimniecisko darbību, bet peļņu negodprātīgi netieši sadalītu savā starpā”, ir ne tik vien aizskarošs, bet tas vairo spriedzi pilsoniskajā sabiedrībā un ir pretrunā valdības īstenotajai sociālajai politikai. UIN piemērošana visām biedrībām nemazinās šo iespēju, bet uzliks papildu finansiālu slogu nevalstiskajam sektoram un vairos neuzticēšanos valsts pārvaldei.

LSKA izsaka cerību, ka gan Finanšu ministrija, gan valdība neignorēs 129 biedrību, nodibinājumu, privātpersonu TAP portālā publicētos iebildumus un priekšlikumus, un šādu acīmredzamu brāķi izskatīšanai Saeimā nevirzīs. 



Senioru saeimu projektā „Sadarbībā aizstāvam” atbalsta Sabiedrības integrācijas fonds no Kultūras ministrijas piešķirtajiem Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. Programma NVO fonds”

Projekts tiek īstenots no 01.04.2023. līdz 31.10.2024.

Projekta īstenošanas līgums Nr. 2023.LV/NVOF/MAC/103/49

Šā gada 23. augustā, atzīmējot akcijas “Baltijas ceļš” 35. gadadienu, Rīgā, Brīvības laukumā tiks atklāta Latvijas Nacionālā arhīva veidotā dokumentāro liecību izstāde “Akcija “Baltijas ceļš” – vienoti brīvībai.”

Baltijas tautu kustību - Igaunijas Tautas frontes Rahvarinne, Latvijas Tautas frontes  un Lietuvas pārbūves kustības Sajūdis - organizētais “Baltijas ceļš” kļuva par vienu no vērienīgākajām nevardarbīgās pretošanās piemēriem 20. gadsimta vēsturē. Lai atgādinātu par Molotova – Ribentropa pakta un tā slepeno protokolu parakstīšanas 50. gadadienu 1989. gada 23. augustā plkst. 19.00 ap 2 miljoniem Baltijas valstu iedzīvotāju uz autoceļa Tallina–Rīga–Viļņa sadevās rokās, veidodami nepārtrauktu cilvēku ķēdi. Dalībniekus uzrunāja Rahvarinne, Sajūdis un Latvijas Tautas frontes līderi. Akcija starptautiski apliecināja Baltijas tautu vienotību un apņēmību cīņai par to valstiskās neatkarības atjaunošanu.

Berlīnē, Ļeņingradā, Maskavā, Melburnā, Stokholmā, Tbilisi, Toronto un citviet pasaulē notika mītiņi akcijas atbalstam. Baltiešu trimdas organizācijas aktīvi iesaistījās akcijas atbalsta pasākumu organizēšanā savās mītnes zemēs.

Apliecinājums akcijas nozīmīgumam pasaules mērogā bija Latvijas, Lietuvas un Igaunijas kopīgi sagatavotās nominācijas “Baltijas ceļš – cilvēku ķēde trīs valstu vienotiem centieniem pēc brīvības” iekļaušana UNESCO programmas “Pasaules atmiņa” starptautiskajā reģistrā 2009. gadā.

Izstāde apskatāmas dokumentārās liecības no Latvijas Nacionālā arhīva, Lietuvas Centrālā valsts arhīva, Lietuvas Valsts mūsdienu dokumentu arhīva un Igaunijas Nacionālā arhīva, tajā apskatāmas arī fotogrāfijas no akciju dokumentējušo fotogrāfu privātajiem arhīviem.

Izstādi atklās bijusī Baltijas ceļa organizatore Eiropas Parlamenta deputāte Sandra Kalniete, kultūras ministre Agnese Lāce, Rīgas domes priekšsēdētāja vietniece Linda Ozola, Latvijas Nacionālā arhīva direktore Māra Sprūdža, Igaunijas Nacionālā arhīva direktora vietniece Birgit Kibal.

Izstādes atklāšanas laikā tiks prezentēta VAS Latvijas Pasts speciālā aploksne kuras dizains tapis sadarbībā ar Latvijas Nacionālo arhīvu.

Izstāde tapusi sadarbībā Rīgas valstspilsētas pašvaldības Izglītības, kultūras un sporta departamentu un Rīgas pieminekļu aģentūru.

Izstādes atklāšana - piektdien, 23. augustā, plkst. 13.00 Brīvības laukumā, Rīgā.

Izstāde būs apskatāma līdz 10. septembrim.

LSKA neatbalsta uzņēmumu ienākuma nodokļa (UIN) piemērošanu biedrībām un nodibinājumiem, jo šāds regulējums radītu nevienlīdzību starp komersantiem un biedrībām īstenojot vienu un to pašu saimniecisko darbību, piemēram, nekustamā īpašuma pārvaldīšanu. 

 

Tā kā biedrības veic saimniecisko darbību nevis peļņas gūšanai, bet statūtos noteiktā mērķa sasniegšanai, kas nereti ietver sociālās ekonomikas aspektus, kā arī lai uzturētu un attīstītu savu organizāciju, veidotu iekļaujošu sabiedrību, rūpētos par sabiedrībā problemātiskām sociālajām grupām un objektiem, aktualizētu sociālas problēmas. Biedrībām ir grūti piesaistīt finansējumu, tā apjoms nevar būt pietiekams biedrības pamatdarbības veikšanai. Jāatceras, ka lai varētu piesaistīt ārvalstu finansējumu, ES fondu projektu noteikumi ietver prasību pēc līdzfinansējuma (var sasniegt pat 50%) un priekšfinansējumus (var sasniegt pat 70%), bet lai to nodrošinātu, tam ir nepieciešami saimnieciskie ieņēmumi. Biedrības sniedz pakalpojumus, kuriem ir sociāla misija, kas ir nepieciešami pilsoniskās sabiedrības stiprināšanai un konkrētu organizatorisku jautājumu risināšanai, piemēram  nekustamā īpašuma pārvaldīšanai.

 

Minēto iemeslu dēļ LSKA nevar piekrist UIN piemērošanu biedrībām un nodibinājumiem, kam nav piešķirts sabiedriskā labuma organizācijas (SLO) statuss, bet kas veic saimniecisko darbību. Saimnieciskā darbība daļai biedrību, piemēram dzīvokļu īpašnieku biedrībām, senioru biedrībām, invalīdu biedrībām ir vienīgais ienākumu avots. Šo ienākumu izmantošana būtiski atšķiras no tā kā gūtos ienākumus – peļņu – izmanto komersanti. LSKA uzskata, ka UIN piemērošana būtiski negatīvi ietekmēs biedrību iespējas īstenot savus mērķus, arī jomās, kurās pakalpojumu sniegšanai ir sociāls raksturs.  

 

LSKA pievienojas viedoklim, ka ir  grūti, pat neiespējami, nodalīt biedrības darbību, ko varētu uzskatīt par komerciāla rakstura saimniecisko darbību un, par kuras ieņēmumu daļu ir jāveic UIN samaksa, no tās saimnieciskās darbības, kas vērsta uz biedrības mērķu sasniegšanu, t.i. sociālās ekonomikas saimniecisko darbību. Tādēļ pastāv interpretācijas risks. Paredzams, ka  pieaugs strīdu gadījumi starp organizācijām un Valsts ieņēmumu dienestu, kā rezultātā tiktu veikti arī nepamatoti nodokļu uzrēķini, kas savukārt saistās arī ar tiesvedību riskiem, kam biedrībām un nodibinājumiem, kā bezpeļņas organizācijām, nav resursu.  Attiecinot UIN aprēķināšanu un maksāšanas pienākumu uz biedrībām, būtiski palielināsies administratīvais slogs.

 

Ja tiek akceptēta Finanšu ministrijas piedāvātā redakcija, kas paredz, ka biedrībām automātiski jāmaksā UIN par saimnieciskās darbības ieņēmumiem, kas pārsniedz saimnieciskās darbības izdevumus, jo piedāvātā likuma redakcija neparedz iespēju, ka “peļņa” jeb pārpalikums varētu tikt novirzīts  rezerves fondā, bez pienākuma pirms tam samaksāt UIN, tad noteiktā jomā, piemēram, nekustamā īpašuma pārvaldīšanā,  tiks panākta biedrību atstumšana no sava nekustamā īpašuma pārvaldīšanas.  

 

LSKA ieskatā likumprojekta anotācijā minētais iemesls, ka “pastāv iespēja, ka personas izvēlējušās dibināt biedrību vai nodibinājumu, lai neierobežoti veiktu saimniecisko darbību, bet peļņu negodprātīgi netieši sadalītu savā starpā”, ir ne tik vien aizskarošs, bet tas vairo spriedzi pilsoniskajā sabiedrībā un ir pretrunā valdības īstenotajai sociālajai politikai. UIN piemērošana visām biedrībām nemazinās šo iespēju, bet uzliks papildu finansiālu slogu nevalstiskajam sektoram un vairos neuzticēšanos valsts pārvaldei.

 

Finanšu ministrijas piedāvātie risinājumi attiecībā uz UIN maksāšanas pienākumu noteikšanu visām biedrībām nav pietiekami argumentēti.

Likumprojekts ir sagatavots, atsaucoties uz iespējamām izmaiņām Sabiedriskā labuma organizāciju likumā, taču SLO likumprojekts vēl nav apstiprināts Ministru kabinetā un nav skaidrs kāds risinājums attiecībā uz SLO tiks pieņemts Saeimā. 

Ja tiek uzturēta SLO likumprojekta redakcija, ka SLO statuss tiek piešķirts kādai daļai no biedrības un nodibinājumu darbības un tā varētu būt pat neliela daļa no visas biedrības darbības, tas rada pamatotas bažas kā tieši atbildīgās iestādes spēs nošķirt vai un cik liela daļa no saimnieciskās darbības ieņēmumiem tiek novirzīta tieši SLO darbības jomai (tātad nav apliekami ar UIN) un kādā apmērā UIN ir jāpiemēro, jo ienākumi tiek izmantoti darbībai, kurai nav piešķirts SLO statuss. Piemēram, nekustamā īpašuma pārvaldīšana.

SLO likuma mērķis nav nodalīt sabiedriski nozīmīgās NVO no citām NVO, jo ne visas organizācijas, kuras veic sabiedrībai nozīmīgu darbu, vēlas iegūt SLO statusu dažādu iemeslu dēļ – pamatā tā dēļ, ka neplāno izmantot valsts garantētos nodokļu atvieglojumus ziedojumiem. Tādēļ nav pamata tikai SLO statusu ieguvušai organizācijai piešķirt atbrīvojumu no UIN maksāšanas, bet līdzīgai organizācijai, kurai nav SLO statusa, bet kas darbojas līdzvērtīgu – sabiedriska labuma – mērķu labā, nav piešķirts šāds atbrīvojums, lai gan abos gadījumos uzņēmumiem ir bezpeļņas un sabiedriska labuma raksturs. Pastāv pamatotas bažas, ka piedāvātais regulējums radīs SLO skaita pieaugumu, jo organizācijas vēlēsies iegūt SLO statusu UIN jaunā režīma dēļ, lai tās varētu visu no saimnieciskās darbības ieņēmumiem iegūto summu izlietot savu mērķu sasniegšanā, nemaksājot UIN.

 

LSKA valdes priekšsēdētāja  Astrīda Babāne

LSKA struktūrvienības „Senioru Saeima” vadītāja Barba Girgensone

Service by Chukmasoff